İHALE YETKİLİSİ, HARCAMA YETKİLİSİ, İHALE KOMİSYONU OLUŞTURULMASI, KDV HESAPLARI

MÜTEFERRİK EYÜP BELEDİYESİ 3 NİSAN 2006 PAZARTESİ

Soru

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve 2005/133 sayılı genelge gereği 01.01.2006 tarihinden itibaren belediyelerde Analitik Bütçe ve Tahakkuk Esaslı Muhasebe sistemine geçilmiş bulunmaktadır.

Söz konusu Kanun ve Yönetmelik gereği yapılan ihale işlemlerinde ve muhasebe kayıtlarının işlenmesi ve sarf evraklarının oluşturulması sırasında bazı tereddütlere düşülmüştür.

1) 4734 sayılı İhale Kanununda ihale yetkilisi ve ihale komisyonu tanımı yapılmıştır. Bu tanıma göre 5018 sayılı Kanunda ihale yetkilisi – harcama yetkilisi olan birim müdürleri olmakta ve ihale komisyonunda bu müdürler tarafından kurulması gerektiği halde; İstanbul’daki ilçe belediyelerinin çoğunda ihale yetkilisinin üst yönetici gibi düşünüldüğü ve bu şekilde evraklar düzenlendiği üst komisyon eliyle ihale komisyonları kurulduğu görülmektedir.

Bu sebeple;

a) İhale yetkilisi harcama yetkilisi mi yoksa üst yönetici mi olacaktır.

b) İhale komisyonu harcama yetkilisi tarafından mı yoksa üst yönetici tarafından mı kurulacaktır.

c) Gerek açık ihale usulü gerekse 22/d ile ilgili mal, hizmet ve yapım işlerinde ihale süreci sırasında üst yönetici veya yetki verdiği başkan yardımcısına hangi evrakların imzalatılması gerekir. (5018 sayılı Kanuna göre bu imzaların harcama yetkilisi ve görevlileri tarafından atılması gerekiyor, ancak gerek belediyemizde gerekse diğer belediyelerde üst yöneticinin veya yardımcısının imzası olmasa belediyelerde bir karar ortamı olmaz mı denilmektedir?)

d) Belediyemizin yaptığı bakım, tamir ihalelerinde sözleşmelere üst yönetici veya başkan yardımcısı mı yoksa birim harcama yetkilisi mi imza atar?

2-Kamu İhale Kanununun 22. maddesine göre yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde harcama yetkilisi üst yöneticiden onay alacak mıdır.? Fiyat araştırma komisyonunu harcama yetkilisi mi yoksa üst yönetici mi görevlendirecektir?

3- 5018 sayılı Kanunda gelirlerin tahsil edilmesinin muhasebe yetkilisince yürütüleceği belirtildiğinden, gelirler müdürlüğü ve gelir müdürü bulunan belediyelerde nasıl bir düzenleme yapılacaktır?

4-Belediye Bütçe ve Muhasebe Usulü Yönetmeliğine göre işlenen 43-Mahsup Edilebilir Ödenen KDV Hesabı ile 44-Mahsup Edilebilir Ödenecek KDV Karşılığı Hesabı’nın Tahakkuk Esaslı Muhasebe Sistemine göre hesap planında; 43- Mahsup Edilebilir Ödenecek KDV Karşılığı olarak 191-İndirilecek KDV Hesabı gösterilmiş ancak 44-Mahsup Edilebilir Ödenecek KDV Hesabı’nın karşılığı olmadığından günlük evraklarımızın (KDV’ li örnek verilmesi) işlenmesi esasından dengesizliği olmaktadır. Bu sebeple yeni sisteme göre ne şekilde işlenmesi gerekir?

5- 1000.-YTL’ lik kırtasiye alımı yaptık. Fatura kesilirken 100.-YTL KDV eklendi toplam 1.100.-YTL gider faturasının muhasebe kaydını nasıl yapacağız?

6-2006 yılı faaliyet raporunun ne şekilde hazırlanması gerekir? (5018 sayılı Kanuna göre yapılması stratejik planın hazırlanması mümkün değil)

7-İç denetçiler 31.12.2007 tarihine kadar atanacaklarından, üst yönetici tarafından iç denetçilerin 2006 yılında gönderilmesi gerekir mi?

8- İhale komisyonu kurulurken harcama yetkilisi olan müdürün ihale komisyonuna girmesi gerekir mi veya ihale komisyonuna kendisini dahil etmeyebilir mi?

Ayhan İNAL, Muhasebe Yetkilisi Eyüp Belediyesi - Eyüp / İSTANBUL

Cevap

1-a- 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 4 üncü maddesinde; ihale yetkilisi, idarenin ihale ve harcama yapma yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile usulüne uygun yetki devri yapılmış görevliler olarak tanımlanmıştır. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 3 üncü maddesinin (k) bendinde, kamu idaresi bütçesinde ödenek tahsis edilen ve harcama yetkisi bulunan birim “harcama birimi” olarak tanımlanmış, aynı Kanunun 11 inci maddesinde, il özel idarelerinde vali, belediyelerde...