SULAMA BİRLİKLERİNİN TİP TÜZÜĞÜ

MÜTEFERRİK PINAR SULAMA BİRLİĞİ 26 NİSAN 2006 ÇARŞAMBA

Soru

Mahalli İdare Birlikleri Kanunu 5355 – 5455 sayılı yasalarla yürürlüğe girmiş ve mahalli idare birliklerine durumlarını 5355 sayılı Kanun hükümlerine uydurmaları için 10/6/2006 tarihine kadar süre tanınmıştır. Burada sormak istediğim soru;

1-Yerel Bilgi veb sayfasında Sulama Birlikleri Örnek Tüzüğünün “Madde 44- Birlik, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve Sayıştay Kanunu’na tâbidir. (Üyeleri arasında belediye olan birlikler bu hükmü koyacaklardır”) “Madde 33- Birlik teşkilâtı; Birlik Müdürü, yazı işleri, malî işler ve teknik işler birimlerinden oluşur. Birlik Müdürü: Birliğin sorumluluğundaki sulama tesislerinin teknik gereklilikler ve çiftçi talepleri göz önüne alınarak rasyonel bir şekilde işletilmesini, Teknik İşler ve Malî İşler birimlerinin çalışma programlarının hazırlanmasını, birimler arasındaki koordinasyonu, bu Tüzükle kendisine verilen görevlerin ve Birlik Başkanın bir yönerge ile devredeceği diğer işlerin yapılmasını sağlar. Birlik Müdürünün Ziraat Mühendisi olması zorunludur” denilmektedir.

2-5455 sayılı Kanunun 4. maddesi ile 5355 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin mevcut birinci fıkrasındaki “denetim” kelimesi çıkarıldığından;

a)Sayıştay denetiminden birliklerin çıkarılması nedeniyle tüzük maddesinden bu hüküm çıkarılması gerekli değil midir?

b)Birlik tüzüğünün 19 uncu maddesinde birlik meclisinin görevleri sayılırken “Birlik başkanına ödenecek aylık brüt ödeneği belirlemek” olarak geçmiştir. Halbuki yasalaşan Kanunda birlik başkanlarına ödenek konusu getirilmemiş bunun yerine meclis ve encümen için toplantı ödeneği konmuştur. Burada sormak istediğim soru birlik başkanlarına tüzüğe madde konulması nedeniyle toplantı ödeneği ile birlikte başkanlık ödeneği ödeyecek miyiz.? Katıldığımız seminerlerde ödenmeyeceği konusunda görüş belirtilmesine rağmen sizlerin verdiğiniz cevaplarda ödenmesi konusunda yorum getirmektesiniz. Bu konuda ki çelişkilerimizi nasıl gidereceğiz.

c) Görevde yükselme yönetmeliğinde kimlerin nasıl görevde yükseleceğini belirtmesine rağmen tüzük maddesine birlik müdürünün (Birlik sekreteri) ziraat mühendisi olması zorunluluğu getirilmesi yanlış değil midir? Bu hükmün tüzüğe taşınması yasal mıdır? Benim kadrom Birlik Sekreterliği kadrosunda olup işletme mezunuyum.

d)Sulama birliklerinde yıl sonu itibarıyla devirlerimiz muhasebeleştirildikten sonra sabıka tahsilatlarımızı işlerken 102 1.000,00 121 1.000,00 800 1.000,00 805 1.000,00 olarak işliyoruz. Burada sormak istediğim soru yapılan devir tahakkukunda mükellefin sulama yapmadığı bir arazinin tahakkukundan veya dönüm fazlalığından kurum tarafından yapılan yanlışlıktan kaynaklanıyor ve tahakkuk düşülmesi gerekiyorsa bu işlemin muhasebe işlemi nasıl yapılacaktır?

BİLAL EROĞLU, BİRLİK SEKRETERİ PINAR SULAMA BİRLİĞİ - EZİNE / ÇANAKKALE

Cevap

1-İçişleri Bakanlığının yerelbilgi.gov.tr web sayfasında yayımlanan Sulama Birlikleri Tip Tüzüğü, sulama birliklerinin hâlihazırdaki birlik tüzüklerini Kanuna uygun hale getirirken veya yeni tüzük hazırlarken yardımcı olmak ve yol göstermek amacıyla düzenlenmiştir. Bu örnek tip tüzük mahalli idare birlikleri için bağlayıcı değildir, bağlayıcı olan Kanundur. 5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanununda 5445 sayılı Kanunla yapılan değişiklik sonucu, tüzükte aykırılık var ise tüzüğün Kanuna uygun...