GÖREVDE YÜKSELME VE TERFİ İL ÖZEL İDARESİ 12 OCAK 2008 CUMARTESİ

Soru

Hocam, artık bu sorunu masaya yatırmanın, enine boyuna tartışmanın ve esasa yönelik çözüm üretmenin zamanı geldi. Zira bu ülkede bazı memurlar "görevde yükselme sınavlarına" girmeden, 657 Sayılı Kanunun 68/B ve 76. maddelerine müsteniden üst görevlere atanırken; diğer memurlar ise yüselmek için saf saf maalesef yıllardır açılmayan ve açılması da pek mümkün görünmeyen görevde yükselme sınavını beklemektedirler.

Böyle bir şer yok, olamaz ve olmamalıdır da. Çünkü bu ülke bir hukuk devletidir ve hukuk devletinde, memurların kariyer yapmaları İdarelerin yorumuna, takdirine, tasarrufuna yada İnsan Kaynakları Birim amirlerinin bakış açılarına göre belirlenemez. Hukuk devletinde, özellikle kamusal alanda normatif etik diye bir şey vardır. Yani kural koyucu veya kurala ya da ilkeye göre değerini bulan bir etik.

Bazı İdareler görevde yükselme niteliği taşıyan atamalar için 657'nin 68/B ve 76. maddelerini yeterli görmekte, konuya hukuk hiyerarşisi açısında yaklaşmakta ve mezkur kanun maddelerinin "görevde yükselme niteliğindeki naklen atamaları kapsam dışı tutmamış,sınırlandırmamış" bu hükümlerini yönetmelik hükümlerinde üstün tutarak personelini hareket onayı ile üst göreve atamakta iken-ki kendi içerisinde gayet tutarlı bir yorum-bazı idareler ise bu yöndeki talepleri görevde yükselme yönetmeliği hükümlerini gerekçe göstererek reddetmektedir.

Konu ile ilgili yorum, bilgi veya belge sayısının sınırlılığı yüzünden, Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında olmadığını bilerek de olsa Bakanlıktan bu kapsamda bilgi talebinde bulunuyor, ancak Bakanlıktan talebiniz Kanun kapsamında değildir yanıtını alıyoruz.

Sorum şu hocam;

Bildiğimiz gibi 657 Sayılı Kanunun 76. maddesi açıkça " Kurumlar, görev ve unvan eşitliği gözetmeden kazanılmış hak aylık dereceleriyle memurları bulundukları kadro derecelerine eşit veya 68 inci maddedeki esaslar çerçevesinde daha üst, kurum içinde aynı veya başka yerlerdeki diğer kadrolara naklen atayabilirler" hükmüne amir. Diyelim ki, benim İdarem 68-B'deki şartları taşıyan bir Şefi 657'nin 68/B ve 76. maddelerine müsteniden müdür olarak atadı ama İdarenin yaptığı bu atama işlemi yargıya taşındı.

Yargı bu işlemi bozar mı hocam? Bozarsa sizce neye dayanarak bozar? 68-B ve 76. maddeye dayalı olarak yapılan atamalara karşı hukuki itirazınız nedir? Bir iki yerde bu konuya değinmişsiniz ama hocam, yani "kurumların atamalarda 76. madde ile yükselme yönetmeliğini birlikte düşünmeleri gerekir" itirazı pek ikna edici değil. Çünkü madde açık ve maddede bu hususun yönetmelikle düzenleneceğini belirtir bir ibare yok. Yani bir İdare 76. maddeyi kullanırken niçin yönetmeliği de göz önüne alsın. Saygılarımla

ALAADDİN UĞUR, MALİ HİZMETLER MÜDÜRÜ İL ÖZEL İDARESİ - MERKEZ / EDİRNE

Cevap